Gymnastikhoppning

2015-04-18 @ 10:52:31 / Queen P
Godmorgon, stålande sol idag hos oss tänkte faktiskt ta och utnyttja det genom att gå ut och sätta mig en liten stund. Men först ska jag berätta lite om gårdagens ridpass på Queen, valde ju mellan ett dressyrpass eller hopp/markarbete och tillslut föll valet på det sistnämnda och tur var nog det för Queen kändes lite seg i kroppen och då kan det ju vara bra att göra något som hon tycker är riktigt kul - hoppa! även om det var små små bäbishinder så stoppar inte det henne från att hoppa 50 centimeter över ändå. Lite gymnastikhoppning fick det bli idag och det var så kul! 
 
Började med att trava över 4 upphöjda bommar på böjt spår där vi varierade tempot lite beroende på var på bommarna vi kom. Min svårighet i det är att jag gärna kollar ner på bommarna och ser så hon trampar rätt där fick jag träna på att ha blicken uppe och lita på att hon klarade sig själv och det gjorde hon såklart men det var lite jobbigt tyckte jag att släppa lite på kontrollen. Sen småhoppade vi över några hinder på typ 40cm, hade ställt upp ett vid C, ett vid E och ett på en diagonal och så det jag på volt och hoppade det på kortsidan. Mot slutet la jag in dom andra två hindrerna och skuttade över.
 
Ni vet ju säkert redan att jag är lite hopprädd och väldigt försiktig, det är svårt men jag försöker mer och mer och tillförlita mig på Queen för hon är väldigt klok, förstående och pålitlig när det kommer till hoppning hon är inte den som kommer i full galopp och slår på tvärnit eller hoppar stillastående rakt upp i luften men det gjorde min c-ponny som jag hade, han fick mig att tappa all självförtroende när det kommer till hoppning. Men Queen känns som en sån häst som kan få mig att våga igen! 
Det enda som jag vet att hon gör det är att hon kan bocka lite efter hindrerna och sådär men det känns helt lugnt, jag är så härdad när det kommer till sånt efter alla unghästar jag utbildat, vet att jag har bra balans när det kommer till bakutsparkar och resningar.
 
Så vi hade riktigt kul igår och man märker hur kul Queen tycker det är att hoppa! Efter den här självförtroende-boosten så skulle det kännas jätte kul att åka ut på en riktigt hoppträning någon gång för omväxlingens skull.
 
 


Postat av: Robex Lundgren

fin häst

Svar: tack!
Evelinn Åkerman

2015-04-19 @ 09:54:11 / http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: