Bytesträning

2015-03-16 @ 21:42:06 / Queen P
Vi är igång med att befästa bytena där vi har stött på lite problem, fasiken så svårt det är att få till rena byten. Oftast så byter hon efter med bak, ibland byter hon med ett skutt eller en spark och enstaka gånger byter hon helt rent. Jag valde att dela med mig av filmen trots att det inte alltid är jätte bra, ni får ha förståelse för att det här är andra gången vi tränar byten, men jag vill se det som en utmaning att göra ännu bättre och för att kunna blicka tillbaka om några månader och jämföra. Vi har konstaterat att det enklaste är att byta i en snäv serpentin vilket är förståeligt, i filmen testar jag olika vägar och byter hej vilt mellan varven just för att hon inte ska vänja sig och ligga steget före mig men också för att det är jobbigare att byta på rakt spår och just av den anledningen tränar vi. 
 
 
Har ni några bra tips som kan hjälpa oss i träningen?


Postat av: Julia Wesén Cosmo

När jag var ny och skulle lära mig byta så fick jag följande tips:
Det absolut viktigaste är att hästen är spik rak, bogarna får inte flyga åt något håll och inte bakdelen heller, då kan hästen omöjligt lära sig byta rent, det är också viktigt att hästen inte är spänd i galoppen, utan man ska kunna samla och rida på utan att formen ändras eller att hästen spänner emot, så hästen måste vara helt avslappnad genom kroppen, men samtidigt väldigt aktiv i bakbenen för att kunna få till rena byten, de är också bättre att ha ett friskare tempo när man ska byta än att samla och få hästen långsam bak om den inte är riktigt stark än. När man håller på att lära en häst och befästa är det också otroligt viktigt att få till hjälpen i rätt språng, och gärna en väldigt tydlig hjälp. Det som också är bra är att vara noga med de byten man gör och istället göra få men korrekta, tar inte hästen hjälpen direkt bryt av och fatta galopp igen och gör om till det blir rätt, så lär sig hästen att de inte är okej att kicka eller så, för något jag lärde mig i början var att jag inte kunde sitta och göra massa byten för då stressade han bara upp sig, och det blev svårare och svårare.
I början var jag också väldigt feg med det och våga inte träna byten utan uppsikt från en tränare på marken som kunde ge feedback ;).
Jag hoppas mina tips kan vara till någon nytta, det är inte lätt att lära sig och tajma med sin häst! Men det kommer säkert gå jätte bra för er med mer träning :) kram kram

2015-03-17 @ 11:12:34 / http://juliawesen.blogg.se/
Postat av: Alicia

Vad roligt att du fått möjlighet att övergå mer till storhäst och utvecklas ihop med Queen! Grattis till fina resultat och lycka till framöver. :)

2015-03-17 @ 14:00:08 / http://dressagelife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: