Bra känsla inför helgen

2015-05-08 @ 10:38:50 / Queen P
Queen fick sig också en genomkörare igår. Klockan hade redan hunnit bli kväll när jag satt upp men det stoppar inte mig. Jag tycker ju precis som det är viktigt att variera träningen så är det lika viktigt att variera träningen under olika tider på dagen och i alla väder för man vet aldrig ifall hur förutsättningarna kan vara på tävling och då måste hästarna kunna prestera därefter. Så nästa vecka får det bli en tidig morgonträning med Queen! 

Började med skrittjobbet, har ett bra upplägg som jag följer efter jag tagit tyglarna så böjer jag igenom henne för att sedan flytta för skänken mellan kvartslinjen och spåret. Några skolor och så till sist bakdelsvändningar. Sen börja jag travjobba och här jobbade jag med att få henne genomsläpplig, alltså att jag gör en överstyrkning och så ska hon va kvar i formen alternativt söka sig mer neråt. Det var svårt att få till det, jag har ganska svårt själv att släppa på stödet så det är nyttigt för mig med. Märkte dock att det var enklare i ena varvet än de andra så då hade jag det i bakhuvudet genom hela passet och som mål att få ett lika resultat när jag joggade av. I galoppen varvade jag mellan rättvänd och förvändgalopp och öppna och förvänd öppna, funkar jätte bra i lösgörande syfte för oss.

Åter till traven igen där jag red några skänkelvikningar. Är jätte noga med att jag visar att jag rider rakt fram mot domaren några meter innan jag börjar flytta, det är svårare men det ser bättre och mer välplanerat ut än att de bara flyter iväg. Igår var skänkelvikningarna riktigt bra. 

Gick över i galopp igen och tog igenom tiometersvolterna och förvända galoppen som de ligger i LA:1an, men la liksom tre volter på en långsida istället för bara en. Och det är verkligen jätte svårt att få till det bra, går det för snabbt så sladdar vi bara runt och det blir osammanhängande medan om jag samlar upp känns det energilöst, samlar jag upp ännu mer så blir det ju samlad galopp när det ska vara arbetsgalopp. Jätte svårt de där att hitta ett mellanläge. Samma här så var det enklare i ena varvet  jag fick jobba lite extra med det andra men tillslöt lyckades jag hitta en bra känsla. Jag måste tänka lite mer fram med överblivet för då inverkar jag mycket bättre. Testade också galopplinjen i LA:4an som inte var några problem.

Avslutade med travjobb på tiometersvolter som vi haft väldigt svårt för, svårt att få dom runda utan att hon går över i sluta eller passage. Men jag hitta ett bra flyt efter ett par stycken volter. Däremellan låg hon väldigt mycket på, Queen var otroligt pigg idag och jag fick verkligen kämpa för att få tillbaka henne men samtidigt behålla energin, jag måste tänka samma i traven som i galoppen att jag är liite framåtlutad och mjuk istället för att jag sitter tungt och samlar henne bakåt för då blir hon starkare och svårare. Jag skulle vilja rida med mer halvhalter men det är också svårt för då kommer taktmissarna och passagen. 
La ner henne i formen och joggade av, hon fick mycket beröm för hon skött sig så bra.

Är så glad över att ha Queen hemma, vi får möjlighet att lära känna varandra bättre och riktigt bra träningshjälp ihop! 






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: