Evelinn dissar

2014-04-17 @ 20:19:00 / Åsikter
Jag är en tjej med starka åsikter och jag gillar att röra om lite i grytan så att säga, få det att sticka lite i ögonen på folk så här tänkte jag dela med mig sånt jag stör mig på inom ridsporten, läs det med en nypa salt, antingen får ni hata mig eller hålla med mig haha ;) 
  • Rutiga ridbyxor! måste jag ens säga något... fulaste jag vet
  • Ni som inte klipper hovskägget på era hästar, ser verkligen inte bra ut
  • För korta stövlar, snälla.. hur svårt ska det vara att ha stövlar i rätt längd?
  • Rida runt i repgrimma, har ju redan tagit upp NH diskusionen tidigare, ser faktiskt inget mer naturligare med att rida runt i en repgrimma.
  • Ryttare som skyller på domaren när dom inte får de procenten de önskat på tävling.. Om du inte litar på domarens omdöme så åk inte och tävla då, det är ingen annan än ditt eget fel.
  • 12 åringar som tror sig veta allt och om man inte gör som dom så gör man helt fel ;)
  • Kallblod eller travare på dressyrtävlingar, förlåt mig men dom är inte avlade för de och har inte rätt exteriör för arbetet, utan dom passar bättre till andra ändamål..
Det är fritt fram att komma med egna synpunkter så varsågoda.
 


Postat av: Sofie

Oj, om du stör dig på att bara se andra hästraser än dom det förespråkas om, då måste du bli lite bitter att förlora mot en sån?

Svar: nej jag blir inte bitter :) kan glädjas med andra och det gör jag verkligen ifall det lyckas bra med sitt varmblod som exempel kan vara lite svårare, så har man kämpat bra tyckr jag! :) kram
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 20:37:50
Postat av: Jennie Lindström

Okey med varmblod menar du exakt vad? Svenskt varmblod eller varmblodig travare.. Vilka faktiskt är i princip samma raser förutom att man avlar för olika ändamål men precis som med alla andra raser så finns det vissa som passar bättre till det ena och sämre till andra inom rasen, man måste veta vad man ska kolla på exteriörnässigt bär man letar häst.
Men Man måste främst se till individen inte rasen..

Nej usch för trångsynta människor som inte vet vad dem pratar om. :)

Svar: Okej då vet jag det att det finns två typer, tänkte mig mer en travare som inte passat så bra i trav kan va svårt att skola om till dressyrhäst där den heller inte passar så bra tyvärr :) Inge illa mot travare i allmänhet, vissa kan vara riktigt fina. Så jag tycker det är bra att folk räddar dom istället för att de går till slakt! bara att de inte har samma förutsättningar som en annan häst har inom dressyren :) ha en fin kväll.
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 20:39:02 / http://jennieofsweden.se
Postat av: Anonym

kan inte mer än hålla med dig på ALLA punkter, du vet verkligen hur man ska träffa rätt punkt hos läsarna! Det är det som gör din blogg så kul, att den är så ärlig! :)

2014-04-22 @ 20:46:16
Postat av: Anonym

kan inte mer än hålla med dig på ALLA punkter, du vet verkligen hur man ska träffa rätt punkt hos läsarna! Det är det som gör din blogg så kul, att den är så ärlig! :)

2014-04-22 @ 20:46:16
Postat av: Kim

Kan hålla med helt på vissa punkter och delvis på andra. Naturligare är det väl kanske inte för hästen, men trollgtvis skönare att bli riden i repgrimma. Fast det beror på vilken typ av ridning, själv tror jag inte det är så bra å rida "vanlig" dressyr på det med kontakt på tygeln. Samma som med hack, ger,tryxk på nosryggen.

Det där med varmblod o kallblod (tror du syftar på travare) håller jag med till en viss del om. Inte schysst att hoppa högre höjder på en te x ardenner eller "tvinga" fram rörelser på en sk travare, på samma sätt som en inte kan förvänta sig att ett halvblod skall bli en topp distanshäst ;) Men på lite lägre nivå (där vi dödliga rider) så ser jag inget fel i att tävla på ett kallblod eller varmblod, så länge de inte påverkar hästen negativt fysiskt. Samma med alla hästraser!

Kan en klippa hovskägg??? Har aldrig gjort det ;)

Kram

Svar: Helt rätt tankar där! håller med dig.och ja det går faktiskt ;) haha såklart är det upp till var och en jag gillar bara att väcka reaktioner hehe, men personligen tycker jag det ser vårdat och fint ut! :)

kram på dig!
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 20:54:56 / http://kimdahl.webblogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

Haha du är ju för skön! Håller med dig ;)

2014-04-22 @ 21:07:26 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Jennie söder lindström

Det som du antagligen kallar för "halvblod" heter numera svenskt varmblod eftersom dem inte har tillräckligt mycket ädla raser i sig idag utan har för mycket fullblod i sig.
Det är detta som gör att "halvblod" (svenska varmblod) och travare idag är i princip samma ras fast man man inför trav avlar för just trav tex har på hästar med högt kors och långa bakben. Medans man inför en ridhäst letar egenskaper som passar de.

Nej har dem gått på trav och tränats för det har dem inte fullt samma förutsättningar som en ridhäst med tanke på att det är extremt svårt att träna bort deras sätt att vilja trava på och lära in galopp, samt muskla om en hel häst från något annat till något nytt.
Men en travare som aldrig startat på trav har lika bra förutsättnigar som svenska varmblod om man vet vad man ska kolla efter extriörmässigt som sagt, men så är det ju även bland vanliga "ridraser".

Utan frysmärkning ser du inte ens någon skillnad på en varmblodig travare och ett svenskt varmblod så jag tycker det är lite överdrivet att uttrycka sig som du gjort, speciellt med tanke på hur okunnig du är :P

Svar: Jag kanske är okunnig inom trav och varmblod och de du snackar om ja för jag har inget som helst intresse i det helt korrekt, men tar det ifrån mig rätten att uttrycka mina åskter? nej
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 21:19:36 / http://jennieofsweden.se
Postat av: jennie lindström

Du får absolut skriva ut dina åsikter, men man bör ha lite kunskap bakom det först.

Svenskt varmblod = dem flesta ridhästar i dagens sverige som dem flesta kallar "halvblod"

Varmblodig travare och svenskt varmblod = nästan samma sak som tränas för olika ändamål.

Slutsats = går att hitta en framgånskrik travare inom ridning nästan lika lätt som ett svenskt varmblod (om man är kunnig)

Väldigt trångsynt att döma pga av ras, det man bör gå efter är ju individen.
Häst som häst..

Svar: Jag är inte ens intresserad av att lära mig de där så din kommentar känns helt orelevant. Tack för mig
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 22:43:48 / http://jennieofsweden.se
Postat av: Jennie

Om jag förstått rätt så håller du träningar för folk och det är även du som ska föreställa "beridare" i erat stall.
Alltså är du en förebild för många/kan komma att bli.

Man bör då tänka på hur man utrycker sig och framförallt ha kunskap bakom det man skriver/säger! :)

Menar absolut inte att man ska kunna allt, men man bör ju veta vad svensk varmblod är (!) och man bör ju åtminstone kunna ta åt sig av fakta som folk lägger fram och visa intresse.
Sen är det ju väldigt dumt att vara trångsynt och dömma raser om man är beridare/tränare...
Man borde ju snarare vilja jobba för att få ett bra rykte.. :S

Svar: Absolut gör jag det och jag har ridit till kallblodiga hästar och haft dom som elever samt varmblod. Du förstår fortfarande inte att det bara är för att vecka reaktioner?
Ha en bra dag
Evelinn Åkerman

2014-04-22 @ 23:49:37 / http://jennieofsweden.se
Postat av: Julia Wesén

Min lilla Chippen är okänd i papperna, men vi fick kontakt med uppfödarna och hans mamma var travare, och det var nog mycket tack vare det som gjorde att han fick till sin tuffa trav, och det gick ju väldigt bra på tävling för honom så ibland kan det bli väldigt väldigt bra :) kram

Svar: Absolut kan de de! Va kul att höra ja han va ju så himla fin :) kram
Evelinn Åkerman

2014-04-23 @ 09:04:00 / http://juliawesen.se
Postat av: fia

haha håller med!! Mer sånna här inlägg :)

2014-04-23 @ 09:36:44
Postat av: fia

Slutsats = går att hitta en framgånskrik travare inom ridning nästan lika lätt som ett svenskt varmblod (om man är kunnig)

Väldigt trångsynt att döma pga av ras, det man bör gå efter är ju individen.
Häst som häst..

HAHAH jappp det är bara varmblodiga travare i världstoppen! kanske ska ta och köpa en dom har ju så bra förutsättningar ;) du får ju ändå 20 (på väg till slakt) Travhästar istället för ett halvblod!!

Svar: Hahahah ååh !! Så bra
Evelinn Åkerman

2014-04-23 @ 09:49:34
Postat av: Jennie

Nu pratar inte jag världstoppen eller Grand prix utan tävlingar för "oss vanliga människor" lokalt, regionalt osv.

Det beror som sagt på hur den tidigare är tränad och hur den är byggt, har den gått trav har har den troligtvis inte samma förutsättningar men en otränad travare är som vilken annan häst som helst :)

Så nu var det bara för att väcka reaktioner? Du kan inte stå för det du skrivit eller vadå?
Går ju inte ihop att man utrycker såhär som du gjort om man vill jobba som tränare/beridare, stäva efter att bygga ett gott rykte istället (y)

Svar: De va ju hästar som gått trav som jag menar. Därför skrev jag travare inte varmblod?! Fattar inte hur du orkar. Du skriver att bloggare inte svarar på dina kommentarer när du ifrågasätter, kanske för att du skriver noveller som ingen orkar läsa och inte ens svara på. Är helt ointresserad av varmblodiga travare osv ser ingen mening med att du fortfarande kommenterar.
Evelinn Åkerman

2014-04-23 @ 10:34:33 / http://Jennieofsweden.se
Postat av: Jenny

Visst travhästar och kallblod har inte samma kroppsbyggnad som en framavlad dressyrhäst. Men man kan fortfarande utveckla dessa individer till riktigt snygga dressyrhästar och likaså hopphästar. I mina ögon går dessa ekipage emot strömmen genom att faktiskt lyckas på dressyrbanan. Sedan är det alltid lika kul att se dessa hästar få en högre procent än vanliga svenska halvblod osv ;)

Svar: Absolut! Lyckas man med det då borde man få en rejäl klapp på axeln för det är bra!:) kram
Evelinn Åkerman

2014-04-23 @ 10:46:07 / http://jennygunnnarsson.blogg.se
Postat av: Jennie

HAHAH du hade skrivit kallblod och varmblod från början och det var därför jag en tog mig tid att kommentera överhuvudtaget, det andra ointressant... *suck*
Jag ifrågasatte om du visste skillnaden vilket du inte gjorde :)

Jag har alltså skrivit på min blogg att DU inte svarar på kommentarer? Du har ju svarat på mina hela tiden så varför tog du åt dig..?

Tycker inte någon här har vart otrevlig eller bettet sig omoget förutom du. :)

2014-04-23 @ 17:18:47 / http://jennieofsweden.se
Postat av: En annan Jennie

Du är en tjej med starka åsikter, men man ska ta dina åsikter med en nypa salt, dvs inte så seriöst.. Okej, hur kan dina åsikter då va så starka?

Du hade ju, precis som Jennie skriver, skrivit varmblod först. Och om du inte vet att det klassiska halvblodet numera heter svenskt varmblod och inte heller vill lära dig det så är det ju synd om dig.
Vad ska man tävla dressyr på om inte varken ett kallblod eller varmblod?
Blir inte så många hästar kvar att välja på.

Och jag tycker uppriktigt synd om dig om du har så lite att göra om dagarna att du måste störa dig på så löjliga saker.

2014-04-23 @ 17:37:45
Postat av: cornelia ♥

Lite roligt att nästan alla kommentarer är av samma person haha!

Håller med dig på alla punkter! Roligt att du inte håller tillbaka utan verkligen är ärlig och skriver vad du tycker. :)

Svar: Ja de är bara pinsamt tycker jag haha!
Tack va kul att du håller med :) kram
Evelinn Åkerman

2014-04-23 @ 18:07:07 / http://cornelias.horseworld.se
Postat av: Anna

Förstår hur du menar med travare inte passar på dressyrbanan. De är avlade för att springa på en oval travbana, de tränas för att trava fort och avlad för att springa med huvudet högt. De passar kanske bättre på distansritt efter sin karriär men vissa har den där formen för att bli dressyrhäst. Minns när jag var på ridbanan vid ridskolan hemma i Dalarna och stallchefen kommer ut och frågar vad det är för fin dressyrhäst jag red. Det är en travare jag omskolar lite. Hon trodde mig inte först :P Tävlingen efter den gången jag red gick vi och vann både LC:1 och LB:1 över alla ridskoleponnyer :) Så får man rätt så kan de passa :)

Svar: Sant där! Fast jag mena inte dressyr på LC-LB nivå för det klarar alla raser utan jag mena högre dressyr kanske MSV dressy :)
Evelinn Åkerman

2014-06-10 @ 20:25:31 / http://stallnorm.blogg.se/
Postat av: Anna

Okej ja där är ju inte travaren så optimala, är just bara någon enstaka som just har det där för att kunna gå det. De som har travare har jag dock märkt satsar mest på hoppning och distans där de mer "passar in". Nu den hästen jag skrev om som stallchefen tyckte var dressyrhäst. Henne har jag startat MSV B och en kompis startade FEI eller nått sånt på henne. Men hon är väl 1 av dessa få. Vi hade 1 travare som de fråga om det var en militärhäst eller arab, hon var renrasig varmblodstravare men ville bära svansen högt och hade lite smått liknande arabhuvud. Finns så himla många olika byggnader på alla raser men förstår dig precis. Och som jag säger finns kanske 1 på 100 som kommer så högt om man är travare….

2014-06-19 @ 10:39:33 / http://stallnorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: