Snälla förbjud grenen

2014-08-31 @ 10:31:00 / Åsikter
Jag tänkte dela med mig av mina åsikter kring en populär gren i hästsammanhang som det också är mycket snack om nu i media på grund av världsmästerskapen.
 
Ingen kan ju undgå alla olyckor som skett i fälttävlan, bara de senaste dagarna har flera ekipage gått om kull, slagit halvt ihjäl sig, hästar har dött!! - det tycker jag är det absolut värsta, att hästar som bara faller ihop som nu under VM efter deras terrängritt, eller dom som dör på banan, som kraschar för olyckligt och får offra sitt liv. Vad fan sysslar vi vi med? eller ska jag säga Ni, ni som håller på med den här sjuka och farliga sporten. Ni utsätter inte bara er själva för enorm fara utan också eran häst, hur vågar man?
 
Anna Hilton och Matrix W gick omkull på det sista vattenhindret.
Svenska Anna Hiltons otäckta vurpa, som tur va gick "bra" som de så fint beskriver det.
 
Jag gillar faktisk iden av att kunna prestera i olika grenar så som fälttävlan egentligen går ut på, det är en vanlig hoppbana, en dressyrdel och sen den här terrängen. Men man borde göra terrängen säkrare, kanske ge hästarna en chans att riva eller så tycker jag att man ska förbjuda terrängritt helt.
 
 
Den här fina hästen - Wild lone dog efter sin terräng ritt, han föll ihop utan orsak. Ryttaren säger (tror) att det inte beror på hans prestation på banan då han kändes pigg, fräsch och med energi kvar efter målgång, men jag känner bara sådär nej.. en häst dör inte bara utan anledning, antingen var någt fel i honom som olyckligtvis inträffade under VM, eller så var det på grund av överanstränging och att han helt enkelt inte pallade mer. Hästen är under obduktion och sålänge dom inte vet svaret så kan man spekulera hur man vill.
 
Men det är inte det enda dödsfallet under terräng.
senast i juni dog 2 ryttare under fälttävlan i Somerset, jätte tragiskt. 
 
Men hästarna då? det är dom jag tycker mest synd om, att ryttarna är så dumma och utövar denna gren helt frivilligt och drar med sig hästarna i det. Det är hemskt! 
 
Terrängtävlan borde förbjudas och det borde skett för länge sen!
 
 
Detta är inte vackert.
 
 


Postat av: Lina Green

Hatar terräng!

Svar: jag med, lika så travsport...
Evelinn Åkerman

2014-08-31 @ 11:02:55 / http://linaoshandy.blogg.se
Postat av: Natalie

Fy vad hemskt! Nej man borde göra banan säkrare med andra typer av hinder!

Svar: Så sant!
Evelinn Åkerman

2014-08-31 @ 11:17:46 / http://ponnyryttarese.blogg.se/
Postat av: Erika

Har ALDRIG gillat terräng.. Fattar inte hur man kan göra så mot sin häst? Det är ju helt sjukt! Gillar inte hoppning heller, men jag hoppar lite ändå. Dressyr är en mycket säkrare och bättre inrikting! :)

2014-08-31 @ 11:29:12 / http://erikapollanen.weebly.com
Postat av: Lollo

Håller med dig att det är ett bra koncept med flera olika grenar, men att man borde göra något åt den där terrängen. Man skulle kunna byta ut den mot distansritt. Det är lite samma sak, hästen måste ha bra kondition. Eller att man har låga hinder (kanske 1 meter) som går att riva.

Man kan ju alltid hoppas att det sker en förändring :/

2014-08-31 @ 11:40:54 / http://lollobjernulf.blogg.se
Postat av: Anonym

Visst fälttävlan är faligt? Men har man en duktig häst och en duktig ryttare så går drt oftast. Om man gör hindrerna rivbara så försvinner tjusningen helt och hållet. Om hästarna tycker att det är kul med terräng så hoppar dom. Dessutom så kan det bli farligt med rivbara hinder. Om hästen hoppar fel så kan den få bommen på något farligt sätt. Terränghinder är mer naturligt för hästen

2014-08-31 @ 11:43:52
Postat av: Lovisa

Jag rider fälttävlan på både storhäst och ponny. På ponny är det på SM nivå och på storhäst har jag precis börjat.
Man blir ganska ledsen när någon "kränker" våran sport, för det var väl halva tanken?! Om det inte var det tänk igen och läs igenom! Fälttävlan är inte så mycket farligare än någon annan sport' dessutom finns det rubbats hinder numera!:)

2014-08-31 @ 11:52:28 / http://gryojag.blogg.se
Postat av: Ellen

Tycker man borde byta ut alla fasta hinder mot rivbara hinder. Annars är terräng väldigt kul!

2014-08-31 @ 12:01:11
Postat av: Ida Lindemann

Varför kan man inte bara låta pinnarna ligga lösa på istället för att limma fast dom så att dom inte går att riva? Ser inte vitsen alls i fälttävlan faktiskt.

2014-08-31 @ 12:59:51 / http://Idalindemann.blogg.se
Postat av: Anette

Finner inga ord för vilken avsky jag känner inför de här bilderna. Jag hatar det här.Finns inget försvar för detta.

2014-08-31 @ 14:38:53
Postat av: Sanna

Alltså fy fan säger jag bara.. Jag tycker att terräng är skitkul, men jag hoppar bara små hinder på max 80-90 cm i terrängen, och då ska det vara ''bra'' hinder som står bra, annars är det för farligt och jag vill inte riskera att verken jag eller min häst blir skadad.. Usch, tycker att man borde göra det exakt som terräng, men med hinder som går att välta, DET hade varit grymt kul! :D

2014-08-31 @ 15:00:00 / http://skyjump.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

Fruktansvärt.. HATAR fasta hinder. Hade det varit vanliga bommar hade det varit en annan sak, om hästarna kunde riva dom :) ser ingen anledning till att dom ska vara fasta egentligen..

Svar: Värsta som finns! Nån som kommenterade ovan skrev att om man tar bort fasta hinder så förstör man halva tjusningen med att kolla på sporten.. Det är fan SJUKT vem njuter av att se hästar snubbla och göra illa sig??
Evelinn Åkerman

2014-08-31 @ 20:05:27 / http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Linnéa

Utveckling sker ständigt inom sporten för att göra det mer säkert. Tycker ni att dagens terräng ser livsfarlig ut borde ni kolla på hur det var för 50 år sedan. Det har blivit mycket säkrare sen dess och man arbetar hela tiden med säkerheten inom fälttävlan. Det är farligt med terräng för både häst och ryttare men det kan vara lika farligt som att lasta in hästen i transporten och köra iväg och åker iväg med hästar gör vi alla. Hästar har även dött efter att hoppat en vanlig banhoppning och hästar kan dö hemma i hagen så jag tycker inte dina argument är så hållbara.

2014-09-01 @ 09:45:27 / http://linneamyllari.blogg.se
Postat av: C

Så skriver bara en som aldrig fått uppleva tjusningen med fälttävlan! Fälttävlan är absolut den roligaste grenen och som många skrivit så jobbar man hela tiden på att göra den säkrare för både ryttare och häst. Väldigt tråkigt och oprofessionellt inlägg!

2014-09-01 @ 14:14:22
Postat av: Lovisa

Jag tycker fälttävlan är kul men om tjusningen i det hela är att riskera sitt och hästens liv vad är det då? Och även om man ständigt förbättrar sporten så kan det väl inte vara så svårt att bara ta bort dom farliga hindren och ersätta dom med vältbara sådana. Det är sant att hästen kan skada sig när som häls. I dressyren, hoppningen, boxen, hagen och man kan inte undgå det. Sånt är livet. Men hindren i terräng är som att ge sig ut på en väg mitt i natten utan reflexväst. Har du en på dig så minskar du i alla fall risken att dö. :)

Svar: Mycket bra skrivet
Evelinn Åkerman

2014-09-02 @ 15:53:10
Postat av: Esther

Hej!
Jag tycker att du har helt fel i denna frågan. Du har helt enkelt bara sett (eller valt att belysa) de sämre delarna med grenen.
JA! Det är många olyckor inom fälttävlan, men det är lite som att hämta hästen utan hjälm i hagen. Då riskerar du ditt liv lika mycket som om du skulle rida fättävlan. Sedan finns det så klart en anledning till att hindrerna är fasta. Det är för att om man hade kunnat riva dem så hade man kunnat skada sin häst genom att den kan snubbla på bommarna. De kan även gå på lite på hindret utan att det händer något, vilket är skönt ifall att hästen blir trött vid slutet av banan.
Sist men inte minst så tycker jag att det är helt fel att säga att en sport är "farlig och sjuk" när du själv inte har någon erfarenhet av sporten själv. Älska din sport och hata inte andras (och även om du gör det så håller du det för dig själv).
Hej då :) (hoppas att du inte tycket att jag är otrevlig, jag är mycket öppen för disskution).

Ps, om hästen som dog efter terrängen så är det inte bara inom fälttävlan, utan bla Hickstead (2011 var det va) som dog efter en hopprunda.

2014-12-30 @ 22:46:33
Postat av: Anonym

Hej, jag undrar om jag kan få använda dessa bilder på olyckor na? Det är till en presentation om hästar. Jag går i 7:an. Meddela gärna så snabbt som möjligt, Tack! /Kerstin

2015-05-28 @ 20:37:21
Postat av: Kerstin

Hej, jag undrar om jag kan få använda dessa bilder på olyckorna? Det är till en presentation om hästar. Jag går i 7:an. Meddela gärna så snabbt som möjligt, Tack!

Svar: Ja såklart jag har själv tagit dom från internet
Evelinn Åkerman

Postat av: Kerstin

Tack så jätte mycket!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: