de här med vilodag

2013-08-15 @ 10:00:00 / Åsikter
Jag vet att många ger sina hästar en "vilodag" nån gång i veckan, och jag är inte mycket för dom dagarna, min häst har nog aldrig en sån här vilodag då han bara står. jag kanske skrittar ut barbacka eller gör nåt iallafall, dom gångerna han får vila är när han har långledigt eller om det är riktigt skitväder. Inte så att jag går och planerar in när han ska vila istället ger jag han vila när det är ofrivilligt kanske vid sjukdom eller så.

Men har ni tänkt på att om ni rider vi säger klockan 11 ena dagen och klockan 17 nästa dagen så har eran häst vilat i 30 timmar och det är ju alltså ett dygns vila från att bli riden.  om man då väljer att rida klockan 11 ena dagen, vilar andra dagen och rider kl 17 nästa dag så har hästen vilat två dygn, förstår ni min tanke.

Vilodagar är onödigt, hästen blir inte helt slut av att gå 1 timme och gå i hagen 23 timmar på ett dygn. där emot kan man ha lätta dagar och svåra dagar, eller hur?
 
 


Postat av: Marie

Hej, vad tycker du om Baucherbettet??

Svar: Hej! ska skriva en utvärdering om det senare:)
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 13:00:53
Postat av: Sofia

har faktiskt inte tänkt på att det är så, men det är ju sant.. Jag har alltid haft en vilodag till mina hästar.. :)

Svar: ja, nu kanske du tänker så istället :) kram
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 13:57:34 / http://sofiaharbst.blogg.se
Postat av: Johanna

Smart!

Svar: javisst!
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 15:30:08
Postat av: Julia - Tävlingsryttare på ungponny

Hmm, du har en poäng där faktiskt. Visserligen kommer nog Entry få sina vilodagar eftersom han är ung :)

Svar: ja de är ju bra :)
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 16:21:24 / http://ponnymuppen.horseworld.se
Postat av: Julia - Tävlingsryttare på ungponny

Skriver den här kommentaren till inlägget över för av någon konstig anledning funkar det inte att kommentera där :P
*Riktigt snygg! Connemara är väl inte min favoritras när jag har sett andra hästar men han är faktiskt snygg! Ni kommer helt klart vara med och slåss om placeringarna!

Svar: hihi tack! jag gillar connemaror :)
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 16:26:02 / http://ponnymuppen.horseworld.se
Postat av: Amanda

Håller faktiskt med dig!
Egentligen vill jag inte att hon ska vila, men jag har det lite svårt eftersom jag har skilda föräldrar och min mamma vill inte longera och hålla på så mycket med min.

Svar: okej så kan de ju också va!
Evelinn Åkerman

2013-08-15 @ 22:09:20 / http://ydrebranth.blogg.se
Postat av: Maja

Gud, tack! Haha. Du har helt rätt, ska helt klart tänka om om detta med vilodagar!

Svar: va bra ;D
Evelinn Åkerman

2013-08-16 @ 10:50:03 / http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Tuuli Elmgren

Har faktiskt aldrig tänkt på det! Men nu hinner jag inte så mycket så Aladdin vilar 1-2 dagar i veckan. London vilar helt nu då något hänt honom, vet inte riktigt vad..

Svar: okej:)
Evelinn Åkerman

2013-08-16 @ 21:06:13 / http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Stina

Riktigt smart tänkt, själv har jag bara gett hästarna lång vila som du sa eller några dagars vila efter tävling då de har gått typ 80km till 120km på en dag, då känns den ganska behövlig. Men oftast ger jag som du skrev hästarna aktiv vilodag om de ska ta det lugnt, promenad eller skrittur!:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: