Sluta rida sönder dina hästar

2013-01-05 @ 19:35:00 / Åsikter
Känns som att jag kommer få många nya haters efter det här inlägget.

Det ni kommer få läsa nu kan kännas provocerande (därför väljer jag att stänga av kommentarsfunktionen för att slippa sura kommentarer) och om du känner dig träffad så är det ditt problem inte mitt.

Utan att nämna några namn, men jag förstår inte hur vissa fortfarande orkar hålla på med hästar och ridsport när allt dom gör är att ta sönder sina hästar. om det hade varit jag som gång på gång fått byta häst för att min inte varit ridbar så hade jag tillslut tappat motivationen till att rida i huvudtaget. Ja men hur kul kan det vara att varenda häst man har haft har fått en hälta eller en senskada eller problem i ryggen. Man måste väl inse om de händer gång på gång på flera olika hästar så kanske det inte är en slump, det kanske är du som borde ändra nåt i din hästhållning.

Om vi utgår från mig, Winnie har jag haft i 8-9 år hon har inte varit skadad en endaste gång, inte haft några problem alls under min ägo. Acrobat hade jag i 4 år, där också utan en enda skada. RB har jag haft i mer än 2 år och har inte haft några problem där heller änsålänge. Vem vet, kanske har jag turen att hitta "bra hästar" ELLER så har jag bara låtit bli att rida sönder dom. (nåt som flera borde testa)

Jag är väldigt noggrann när det gäller mina hästar. Pedantisk kan man nog kalla mig.
Skulle aldrig träna hårt utan att ha skrittat fram ordentligt, då har man kanske en vrickning. Aldrig rida utan brodd på halt underlag, då kan hästen halka och så har man en streckning. Aldrig ställa in en svettig och flåsig häst i en transport och åka hem, då har vi en förkyldning. Aldrig strunta i att kratsa hovarna, ta bort snöstyltor innan läggdax, aldrig ställa in en häst som har leriga ben, aldrig strunta i att stretcha efter ett hårt ridpass, aldrig rida med en missanpassad sadel. Ja jag kan forsätta listan, såna där vardagliga saker som jag tror många missar som resulterar sig i att du en dag står där med en häst som är halt, eller har mugg, eller som har sträckt sig eller har problem i ryggen.

Jag påstår inte att om man fått en skadad häst att man ska ge upp men som i vissa fall att de händer gång på gång på olika hästar kanske man borde tänka om och lära sig hur man tar hand om och rider en häst rätt i fortsättningen.