Lösgjordheten är A-O

2014-07-15 @ 14:50:07 / Träning

Hej! Har en fråga till dig. Kan du redovisa ett bra lösgöringspass som du ofta gillar att göra dagarna innan tävling? Gärna publicera det på bloggen för jag tror fler skulle tycka att det är intressant. Grattis till jobbet föresten!


Svar: Hej, tack så mycket och vilken bra fråga! Absolut kan jag berätta lite men jag kan bara utgå från min egna träning så detta är anpassat efter min ponny. Innan vi börjar måste vi förstå att Rb är sån som testar en varje ridpass och jag måste sätta gränserna de första jag gör när jag hoppa upp eftersom han helst bestämmer själv och gör som han vill, han är också ganska "lat" eller segstartad är ett bättre ord för honom så jag måste hela tiden tänka framåt.

Jag börjar såklart med 15minuter framskrittning på lång tygel och sen kommer det som skiljer sig åt mot många andra ryttare - jag kortar upp tyglarna och börjar trava nästen direkt, här är inte formen prio ett utan här vill jag att han ska tänka framåt. Jag lägger in några skrittövergångar och rider vägar som på serpentin och voltet, ställer ut och inåt. Inte länge travar jag utan går direkt över i galopp här har vi den största lösgjordhetsfaktorn, när hästen galopperar genom hela kroppen (helst lite framåt) så släpper en hel del spänningar och stelheter då galopp är den mest lösgörande gångarten. Jag rider i båda varv och varvar mellan volt och rakt spår hela tiden i ett friskt tempo. Sen kan jag gå ner i skitt och börja med skrittjobbet. NU är min häst vaken och framme för skänkeln, han är också mjuk i munnen och medgörlig DÅ kan man börja jobba dom.

 

I skritten när jag har ett lösgörande pass brukar jag jobba dom lite överböjda både utåt och inåt för att riktigt lossa i halsen. Sen kan man göra korta skänkelvikningar eller skolor så de får sträcka ut bakbenen och "lära sig" korsa. Sen går jag över i trav och börjar jobba med rörelser och precis som i skritten så är skänkelvikningar, öppnor och slutor jätte bra i lösgörande syfte så de jobbar jag med och gärna i ett högre tempo än på tävling. När jag känner mig nöjd kan jag ge en skrittpaus men jag brukar inte ge helt långa tyglar utan istället tränar jag ökad skritt som det ligger i programmen dvs med en låg form och ett bra tramp bakifrån. Nu är min häst nog så lösgjord han kan bli och då kan jag börja jobba galoppen ordentligt. Här har jag inte bra övningar för lösgjordhet, har inte riktigt avancerat till galoppslutor utan här rider jag olika tempon och på lite volter i olika storlekar. Några övergångar till halt/skritt och kvicka fattningar igen och sen travar jag av under lättridning och hittar en lång och låg form där jag överböjer han lite i sidorna igen.

 

Dagen innan tävling rider jag inte hårt och inte länge, jag tränar inte för att tävla utan den träningen måste ha gjorts tidigare samma sak som på framridning man kan inte gå in där och träna i sista sekund utan då måste allt sitta. Många väljer att vila och spara på energin innan tävling men det fungerar inte för oss. Det gäller att hitta det som passar en bäst. 

Hoppas du blev lite klokare iallafall och att det inte var för förvirrande!

 

Har ni några egna tips för lösgjordhet? 



Postat av: Hilma Petersson

STORT tack! :D

Svar: Tack själv! hoppas det var till en hjälp :D kram
Evelinn Åkerman

2014-07-15 @ 15:15:21
Postat av: Ronja

Jättebra inlägg :)

Svar: Tack!
Evelinn Åkerman

2014-07-15 @ 20:41:01 / http://busigaponny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: