För den heta hästen

2014-06-18 @ 10:34:11 / Träning
Fråga: Hej!  Min häst är väldigt energisk och het i dressyren. Nu har jag efter flera månaders träning äntligen fått igång bakbenen, men hon är otroligt stel i munnen. (Jag försöker ta vara på det energiska) Alltså hon tuffar på och blir stark och stum. Jag tränar väldigt mycket övergångar och tempoväxligar, men har du något tips som gör att det blir bättre? Kul att veta från andra ryttare :) 

Gillar din blogg skarpt!
 
Hej! Tack ska du ha va kul att höra och kul att du vänder dig till mig för att höra mina råd, det är nyttigt att få lite andra perspektiv på saken. Kul att du har en pigg och energisk häst, en häst som vill vinner ma väldigt mycket på! Dessvärre kan ju baksidan vara det du beskriver nu att hon bara ligger på. På din beskrivning låter det som Rb när jag rider på Baucher bett, vet inte vilket bett du rider på men han blir rätt stum på ett baucher bett jag brukar byta runt lite och lägga olika saker i munnen så han aldrig riktigt vet vad som kommer, de du kan göra är att testa dig fram just med bett jag varvar mellan vanliga två och tredelade, eggbett, baucherbett och även bettlöst för då känns han mest stimulerad sen på köpet kanske du hittar något som passa er kanonbra!
 
Annars om bettjungeln inte hjälper så är det bara att traggla vidare med mycket övergångar och tempoväxlingar precis som du gör. Rid mycket med säter och lite med handen brukar jag tänka, har du en het häst så är hon säkert också känslig och ibland räcker det bara med att sitta till lite extra.
Jag skulle med en het häst rida mycket samling bara för att det är det den inte vill, samma sak med en seg häst rider jag mycket framåt, lite omvänd psykologi fungerar även bra på hästar!

Lycka till och hoppas mina tips var till någon hjälp.


Postat av: Sandra

Även en het häst måste man våga rida framåt, annars ställer man bara till det i huvudet på dem. Brukar lägga in mycket skänkelvikningar och öppnor samt övergångar i själva rörelsen, så att man låter rörelsen bromsa farten. Tänk halvhalter med sitsen och lätta/mjukna i handen när hästen tar halvhalten.

Svar: Fast jag skulle inte rida skolor eller skänkelvikningar med syftet för att bromsa den, då sätter sig det i huvudet på hästen istället och varje gång man rider in i en öppna så bromsar hästen av sig självt. nej tack. vill ha en häst som rids in och vill framåt i öppnan.
Evelinn Åkerman

2014-06-18 @ 12:55:09 / http://Sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Alwa

Tack för tipset! :D

Svar: Inga problem! lycka till :)
Evelinn Åkerman

2014-06-18 @ 13:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: