Träna: Travökningar

2014-06-01 @ 15:08:00 / Träning
Kan inte du skriva ett inlägg om hur man lär en lite yngre häst att öka eller en häst som har svårt för att öka?
 
Svar: Absolut! Då jag själv fått jobba mycket med detta med min nuvarande ponny som haft lite problem med att behålla takten i längningarna. Mycke har hängt på mig att jag tappat ridning, jag har släppt stödet i munnen och bara gasat på - helt fel. Lär dig först på korta sträckor att öka och tänk inte öka farten utan läääng stegen. Börja först korta sträckor och så samlar du upp hästen innan den faller ur och så gör du om, många gånger. Ta hjälp av en tränare som kan se er från marken och dirigera dig in på rätt väg, jag har tagit hjälp av fem olika tränare som alla kommit med olika förslag och övningar som jag tagit del av och alla har lärt mig något, men det alla har gemensamt är att alla poängterar vikten av korta sträckor. Så ge dig inte ut på 40 meters ökningar direkt utan börja kanske bara med 4 meter och kom ihåg att berömma!
 
Tänk också på att ökningar är mycket slitsamt för hästen så det är inget man ska ligga och skava direkt. 
 
 
Har ni några egna tips att bidra med?


Postat av: Jane

Tack! :D

Svar: tack själv :) kram
Evelinn Åkerman

2014-06-03 @ 10:42:34 / http://janebvl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: