Analys efter programträning

2014-09-29 @ 16:26:00 / Film
Såhär såg programmet ut som vi tränade förra veckan. Jag bad mamma filma mig så jag hade något att titta på och reflektera över, inget är ju bättre än film och jag har kollat på den flera gånger och analyserat vad som gick fel. Som jag skrev i onsdags så funkade ju inte traven alls utan allt blev pannkaka och så kan det vara ibland, det gäller bara att man kommer på vad som gick fel och sen göra om och göra bättre och jag kom fram till att jag hade för långa tyglar och att han var för loj/lång och inte mellan mina hjälper eller ens på hjälpen. Så det måste jag träna stenhårt på nu! Men galoppen var jätte bra som sagt. Jag kommer inte lägga ut hela filmen här utan jag har den för mig själv i utbildande syfte, däremot tänkte jag gå igenom steg för steg vad som behövs förbättras utifrån programmet ni ser här ovan!
 
1. Bra galoppinridning, något sned halt men som korrigerad, inte helt rak 
2. dålig hörnpassering vilket leder till en halvtaskig öppna, energin avtog 
3. börjar bra men tappar energin i slutan, korta tyglarna!!!!
4. vänster volt bra, höger volt något för låg i formen, inte helt rak på väg ut
5. kunde satsat mer
-tydligare övergångar
6. okej öppna, men mer energi 
7. tappar bjudningen i slutan
8. fin ökad skritt
9. något vippig med huvudet försök hålla mer still kontakt
10. något travsteg in i galoppen
11. bra och jämna bågar
12. bra avbrott men går ur formen något
13. fina bågar!
14. snubblar tyvärr in i avbrottet och det påverkar skritten
15. bra satsat 
16. fin övergång till samlat
17. vill se mer ökning
18. bra inridning samt halt.
 
Jag skulle bli en bra domare tror jag ;)
Här kommer en snutt ur två snuttar från programmet.
 
 


Postat av: Alice Ivarsson

Det jag tänkte på mest i galoppen på videon är att han låter väldigt fyrtaktig. Galoppen är ju en tretaktig gångart. Hur bedöms det inom dressyren? Jag rider och tävlar till mesta dels hoppning men där jobbar man mycket på att ha en taktfast, tretaktig galopp :)

Svar: Aldrig nån som påpekat det varken tränare eller domare :)
Evelinn Åkerman

2014-09-30 @ 09:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: