Connemara SM

2015-01-10 @ 16:16:00 / Vardag
Hej, hittade din blogg för någon månad sedan och blev direkt helt fast. Har läst den varje dag sen dess! :) 
Är själv också ponnydressyrryttare och har också en connemara som liknar RB tycker jag, han är efter Hagens O'Chief och om jag inte minns fel hade RB också honom i blodet? 
Jag har precis börjat tävla LA med min connemara nu och hörde talas om Connemara SM och blev såklart sugen! Visst har du vart med i Connemaramästerskapen? Ska du vara med i år igen? När får man reda på när och vart det kommer anordnas? Kan du berätta lite om hur det var att tävla Connemara Sm? :) 
Kram!
 
Svar: Hej! Gud va roligt att få höra från dig, jätte kul att du hittat hit och valt att stanna. Ännu roligare att du har en ponny som Rb, ja det stämmer att han har O'chief i blodet, det är hans morfar. Vore jätte kul att läsa din blogg om du hade nån eller få följa dig på instagram om du vill säga vad du heter!
 
Angående Connemara SM så var jag precis lika sugen som dig vid den här tidpunkten förra året. Hade väntat flera år faktiskt på att Rb skulle bli klar för LA eftersom SM går i den klassen. Jag trodde det skulle vara lite som New forestarnas Sm för deras verkar ju hur roligt som helst men jag blev mycket besviken. För det första så låg dressyren på en dag för sig på den sämsta tävlingsanläggningen jag varit på. När vi kom fram så fanns det inga funktionärer eller parkeringsvakter som visade var vi skulle åka. Såg typ inte en enda funktionär utanför seketariatet en endaste gång. Sen var framridningen under all kritik, den var på gräs(!!) en knögglig, hal och ojämn hoppbana där det dessutom stod en massa hinder på som man skulle försöka rida runt då antog jag var tanken. Inte var det bättre att de pågick prisutdelningar samtidigt som man försökte värma upp. Det värsta var väl att när vi red fram till LA:n så började funktionärer bygga hoppbana (!!) och de sprang överallt och konkade och vi som ryttare fick ta hänsyn till dom INTE okej när man ska rida mästerskap.  Helt idiotiskt om ni frågar mig. LB:n gick i ett ridhus som var för litet för program (17x40 ist för 20x40) och publiken stod verkligen 2 centimeter i från en när man red tyckte jag det kändes som. Det enda som var positivt var utebanan där LAn gick som var Sm klassen, den ridbanan var jätte bra och som tur var lyckades vi prestera någelunda där. Men det räckte inte hela vägen tyvärr.
 
Nej jag fick en riktigt dålig känsla från det SMet och jag tycker inte man ska arrangera ett mästerskap på en sån dålig anläggning. Om årets SM ligger där kommer jag inte åka dit.
Det har inte kommit ut något om årets så var det kommer vara kan jag inte svara på, heller inte när man får reda på det.
 
Hade jag arrangerat ett Connemara Sm själv och hade fått bestämt plats så hade jag efter egna erfarenheter hyrt in mig på Örebro Fältrittklubbs anläggning eller Ryttarkamraterna Kumlas. De är två riktigt bra ställen där man kan hålla alla tre grenar plus utställningar. Sen hade jag dragit ut på det så att det är dressyr tre dagar, hoppning tre dagar och fälttävlan lika så vilket "tvingar" de tävlande att bo kvar, båda ställena har jätte fina meetingboxar som man kan använda sig utav. Sen hade jag liksom gjort så det var en klass om dagen så man samlar poäng och sen avgörs allt i en stor final den sista dagen.
Det hade varit ett bra SM enligt mig!
 
Här kommer du hitta all information du behöver: http://www.connemaraponny.org/tavling/lokalutstallning/connemaramasterskap-2015
Hoppas du kände att du fick svar på dina frågor.
Här kommer bilder från förra årets Connemara SM.
 
 


Postat av: Elsa Sophie S. Varnäs

Dom har tidigare år haft SM:et på olika anläggningar (i princip varje år) så det är mycket möjligt att det inte är där 2015! :) <3

Svar: Hoppas verkligen inte det!:)<3
Evelinn Åkerman

2015-01-10 @ 17:38:42 / http://tavlingsponnys.horseworld.se
Postat av: Julia Forsbacka

Finaste ni!
Nu när du skrev om stam kollade jag runt lite snabbt på blå basen och hittade att både RB och min Pelle har Clonkeehan Auratum IRE 104 i sin stamtavla! Dock är det fyra led bakåt men jag tyckte ändå det var lite kul :P

Svar: Vad roligt!!
Evelinn Åkerman

2015-01-10 @ 18:15:24 / http://forcebacka.blogg.se/
Postat av: Maja

Åh vad kul att du svarade, tusen tack! :D Hoppas det inte blir på samma ställe i år då, utan att det blir någon bättre som arrangerar det istället! Synd att de inte verkar ta det på samma allvar som andra mästerskap, som new forest SM tex :(

Tycker verkligen du är så himla duktig som utbildat RB och fått honom så fin! Connemaror är så sjukt vackra, men inte så lätta alla gånger. Ibland kan de vara riktigt tjockskalliga och envisa ;) Verkligen jättekul att läsa din blogg och få inspiration till att fortsätta kämpa på, för jag känner verkligen igen min ponny så mycket i RB!

Du får jättegärna följa mig på instagram @peterssonmaja :D Jag har tyvärr ingen blogg just nu, men får se, blev lite sugen på att skaffa en! Kram

2015-01-10 @ 21:00:34
Postat av: Ebba

Hej! Hittade denna blogg nu när jag sökte på connemara sm 2015! Lite intresserad av att starta i sommar!

Jo jag tänkte på de här med förra årets sm. Jag var inte där men har tävlat rätt mycket på NFK då jag har mina hästar precis utanför Nkpg. Kan hålla med om att deras gränsbana är rent utsagt livsfarlig att rida på. Speciellt hoppning där jag har mest intresse. och det är nog den långsammaste arrangör jag mött! Tyvärr måste jag tävla där i juni igen då div I finalen går där. Hade vart kul och vinna men lusten minskar och rädslan för att gå omkull och skada mig själv och ponnyn ökar....Kram!

Svar: Okej ja va tråkigt:/
Evelinn Åkerman

2015-04-08 @ 22:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: