Gårdagens stjärna

2015-01-22 @ 15:09:00 / Queen P
.. Går till Queen! Hon var fantastiskt fin igår när jag trimmade henne på fältet, börjar hitta mer och mer knappar. Vi tränade på takt och kontroll och på att hon ska vänta på mig och inte springa iväg, vilket innebär ungefär femtioelva halvhalter i varenda steg ;) Det är kul med hästar som vill framåt! och visst är det fint med stor uttrycksfulla gångarter men det är minst lika viktigt att rida de små korta stegen och att kunna samla upp.
 
Började med att jogga henne, just på fältet är det svårt till en början att få henne lång och låg tyvärr, hon blir rätt pigg så istället lägger jag mycket voter och försöker överböja henne i båda varv så hon är loss och rörlig. Lägger in många halvhalter och avbrott. Därefter tog jag en kort men ganska fri galopp där hon får ligga i sitt egna tempo och bara sträcka ut innan jag tar ner henne. Där känner jag mig rätt färdig med framjoggningen och börjar jobba med halvhalterna, först tog jag dom i galopp, fick en jätte fin och samlad galopp, sån bra har vi nog aldrig fått till tidigare, red mycket galopp-skritt samt gick över i förvänd som var hur bra som helst! Därefter tog jag tag i traven och tränade som sagt på de små stegen men utan att det blir passage. Fick upp henne fint i handen med handen långt fram på tygeln så blev hon hög och rund i formen och då började jag jobba skolor i den aningen störra traven då de ser mer uttrycksfullt ut. Gjorde tempoväxlingar i skolorna som är en jätte bra övning i stärkande syfte. När jag kände att hon var på sin topp så gick jag över i en fin passage och ut i en travökning och därefter fick hon massa klapp och så joggade jag ner henne igen. Här är hon lätt att få djup i formen och det är viktigt för mig för det är mitt kvitto på att vi jobbar helt rätt!
 
Så nöjd med passet, ser verkligen fram emot att träna för Anna Björkman om mindre än en vecka!!
Visst är hon fin lilla drottningen
 
 


Postat av: Sandra Johansson

Måste erkänna att jag är lite avis, otroligt skönt och roligt med en sån lättriden häst! De får långt ifrån tillräckligt med uppskattning :)

Svar: Skulle nog inte kalla henne lättriden, det krävs en hel del finess och timing. Tror verkligen inte att vem som helst kan rida henne. däremot är jag tacksam att det klicka så bra mellan oss redan från första stund.
Evelinn Åkerman

2015-01-22 @ 16:59:54 / http://sandrejohansson.blogg.se/
Postat av: Sandra Johansson

Finess och timing krävs alltid, särkilt om man ska rida msv då mycket händer hela tiden. Menade bara att hon verkar vara "stöpt i rätt form" så att säga och gå ganska naturligt på tygeln, med energi och arbetsvilja, vilket är guld värt. Detaljerna är alltid svåra, oavsett häst. Men det är egenskaper som gör det hela så mycket enklare. Att kunna trycka på passageknappen när man vill är ju inte helt fel heller!

Svar: Ja men det har du rätt i! Hon är verkligen stöpt i rätt form vilket är jätte skönt 😃
Evelinn Åkerman

2015-01-23 @ 16:04:56 / http://sandrejohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: